Cerita Raya Saya...:) JERANTUT-K.LIPIS- RAUB- JERANTUT

Assalamualaikum & salam sejahtera buat kawan-kawan yer...
walaupun dah masuk 15 Syawal, nak jugak aku tulih cerita sal raya aku kat umah.

hari first...aku mulakan aktiviti raya aku dengan melayan budak-budak kecik kesayangan aku sume...hehehe...
besh gak layan dorang walaupun menyemak awal-awal pagi...
yang x beshnye, aku la kene wat air, aku la yang kene basuh cawan, aku la yang kene siapkan lemang-rendang-and ketupat dalam pinggan....fuhh...naseb badan perempuan la kan...

pastu mak aku suh siap2 sebab dah nak start p beraya umah sedara mara...best-best, sebab aku dah lame x pergi ziarah dorg, walopun umah dekat benor kan...abih dua umah, then terus balik umah, dah kira penuh la ni perut masing-masing...balik umah penat, and sambung tido, siap tutup pintu lagi kot, tu abg aku la tu suruh...hahah...

aku la yang tido paling lama, sedara mara aku dh sampai dr KL pun, aku tido lagi...padahal aku paling excited tunggu dorg...lepas tu, ada plak sedara dtg nak beraya...memang aku pindah la tempat tido aku, td depan tv, skrg serbu bilik mak...hahaha...camtu la raya aku yg pertama, maybe penat sgt semalamnya...

hari kedua paling nice la...sebab geng aku dah sampai kampung, mmg ada kwnlah aku...hehehe...beraya ngan dorg best, cousin aku asyik nak tangkap gambar je...aku bg la chance, malas nk tangkap byk2, aku bukan lawa pun, tangkap gambar ngan dorg, tenggelam aku dalam gambar kot...hahahaha...
before beraya ke KUALA LIPIS...kitorg menziarahi family yang dah xde dulu...mmg biasanya raya kedua baru aku pergi ke kubur...alhamdulillah, kubur makin cantik...tapi yang kt belakang tu, dorg lupe nak tebas kot...susah nak pergi kubur arwah to'ki...huhuhu...

pastu kitorg pun pergi ke K.Lipis, sebab nak jumpa pak sedara yg dok kt klang tu...mmg dah lame x jumpa dorg, cousin aku tu makin brutal je aku tgk..serammm...yang best kt umah tu, ad rabbit...comey.comey.comey...bukan aku sorg je yg suka rabbit dlm geng aku, ramai upenye...(*tp sume dak belasan tahun) huhuh..(nampak sgt x matured). lepas tu, kitorg pergi umah sedara jauh yg memang aku jarang jumpa, first aku jumpa, mase last aku g KL setahun lepas, sbb pak sedara aku ajak makan kt klang kan...dapat jugak la kenal-kenal...ad pulak dak ala-ala justin bieber dalam rumah tu, mane ke x cuci matanya (mata cousin aku mmg dicuci la kan)...anak 'mat saleh', mmg comey la jugak...akak dy comey, leh nampak pure omputih, walopun rambutnye hitam yer...kay abih kat situ K.lipis...
Bye.Bye K.Lipis, jumpa lagi next raya...hehehe...

Pastu kitorg pun bertolak ke Raub, nak ziarah kubur mak sedara kitorg paling bongsu...mase ziarah dy sedih pun ada, geram pun ada...tp geram tu bukan pada arwahnye, tp pada dudanye...kalo nak di 'flashback' kan balik, nak jumpa cousin aku sekejap pun, mmg dy x bg...kitorg ada hak,okay?
lepas siap tugas di kubur, kami teruskan niat beraya kami di rumah uncle haji tony kite...hehehe...igt nk beraya je...dapat dinner sekali...terima, uncle, auntie, wan long..hehehe...

sedap-sedap walopun xleh makan byk gara-gara sakit gigi...(xbyk apa, byk je ayam yang dh masuk je dlm mulut...makan pulak nasik minyak je, setiap umah...mmg kenyang la...daging je yang sikit...)
pastu dengar pulak citer hantu...dah la nak balik malam-malam ni ke Jerantut, saje je...tp Alhamdulillah xde pape yang berlaku...yang berlaku nye, kete sedara aku tersesat kat bandar jerantut...uuhuhuh...
sian dy, lambat sikit sampai dr kete family aku...

tu je la...raya ke-3 satu jerantut kitorg round...hehehe...umah-cikgu md noor-umah ustzh bahiyyah- umah aki akbar- niat nak g beraya umah datok and datin kiter yer...xkesampaian, xde org kt umah...huhuhu...kalo x mesti dpt duit raya lebih ni datok bagi...dalam-dalam beraya tu, aku tahu pulak mane rumah dak muka ala-ala seiras ngan tut.tut.tut...yeah...mmg ajak mak lalu kt ctu je la...hahaha...bulan pose dh selalu tgk..(*kurang pahala pose aku) hahah..

p/s: Papepun, SELAMAT HARI RAYA KAWAN-KAWAN>>>

Comments

Popular posts from this blog

abah, kami rindu abah sangat-sangat...